تاريخ انتشار : 1401/11/04 - 10:57
كد :51
کاربرد های مورد انتظار چوب پلاستیک در ایران
چوب پلاستیک در صنایع مختلفی از جمله صنایع ساختمانی، راه آهن، صنایع دریایی و غیره کاربرد دارد.
کارشناسان با توجه به دلایل فوق الاشاره در مقاله قبلی نتایج حاصل از چند کارخانه بزرگ صنعتی که به صورت آماری انتخاب شدند، مصرف چوب پلاستیک به عنوان محصولات جایگزین و تخته چند لایی و MDF متجاوز از یکصد هزار تن در سال برآورد می کنند. زیرا بخش عمده ای از واردات اقلام فوق در صنایع بزرگ خودروسازی، واگن سازی و کانتینر سازی مصرف می شود.
به طور کلی مصارف عمده را در چند بخش می توان خلاصه نمود.
الف) بخش صنایع ساختمانی
الف- 1- ساختمان های مسکونی
قسمت داخلی( in door ): کف ساختمان( پارکت)، چهارچوب درب، درب، پنجره، کابینت آشپزخانه، کمد های دیواری، پرده های کرکره ای و انواع مقاطع پروفیلی جهت دکوراسیون منزل.
قسمت خارجی( out door ): جهت نرده، حفاظ، دیوار های تزئینی، آلاچیق، پارکینگ، پوشش کف جهت منزل و ...
الف-2- ساختمان های اداری
جهت پارتیشن بندی و اپتیمم نمودن فضای موجود جهت تعداد افراد مورد نظر و قابلیت جابه جایی و ایجاد تغییر در دکوراسیون و فضای موجود.
الف-3- ساختمان های تجاری
قسمت داخلی: جهت قفسه بندی، پوشش کف و سقف و دیوار و ایجاد فضای مورد نظر
قسمت خارجی: جهت پارکینگ، ایجاد تریا و ساخت آب نما و فضای سبز
ب) بخش صنایع راه آهن
1- ساخت کوپه های واگن های مسافر بری( اعم از شهری و غیره)
2- ساخت تراورس راه آهن که از الوار استفاده می شود.
طی برآوردی که دانشگاه واشنگتن آمریکا بر روی جایگزینی چوب انجام داده است، در خطوط راه آهن آمریکا سالانه بالغ بر 5511 تن الوار ضایعاتی داشته که غیر قابل بازگشت به پروسه تولید مجدد می باشد. و این مقدار هزینه ای معادل 90 میلیون دلار سالانه در بر دارد. لذا طبق این مطالعات قرار شد که در آمریکا از سال 2005 محصولات woodflex جایگزین الوار های چوب در راه آن شده و ظرف 3 سال 76% از چوب های موجود جایگزین شوند. مدارک موجود است.
پ) بخش صنایع دریایی
پ-1- بخش لنگرگاه و اسکلت:
طی مطالعاتی که در دانشگاه نیروی دریایی آمریکا صورت گرفت به این نتیجه رسیدند که در اسکله های چوبی و لنگر گاه های موجود در بنادر آمریکا سالانه 200000 تن الوار به ضایعات برگشت ناپذیر از سیکل اقتصاد و تولیدی این کشور خارج شده که این میزان برابر است با 150 میلیون دلار بدون در نظر گرفتن نیروی کار و نیز زمان مورد نیاز جهت ترمیم و کامل کردن لنگرگاه ها.
لذا با مطالعاتی دقیق تر به این نتیجه رسیدند که سالانه 2056 تن الوار، 7219 تن ستون لنگرگاه و ... که یک سوم از کل چوب مورد استفاده در بندرگاه ها و لنگرگاه ها می باشد را از دست می دهند. لذا از سال 2004 پروژه جایگزین woodflex به جای چوب عملی شد و لذا با توجه به مشخصه های خاص wood flex به شرح زیر:
1- قابلیت برگشت به پروسه تولید مجدد جهت ترمیم اسکله ها
2- خاصیت ضد قارچ بودن آن
3- شکل پذیری مقاطع خاص
4- سبک بودن نسبت به الوار
5- ضد آب بودن محصول فوق
و دیگر خصوصیات که در بخش جداگانه ای یادآور شده ایم در آمریکا و کانادا فراگیر شد.
لذا wooflex در بخش لنگرگاه و سکله به عنوان ساختار اصلی و نیز حفاظ ها و قسمت های مختلف مورد مصرف قرار گرفت.